Συγγραφέας: Χριστόδουλος Εξ Ακαρνανίας (Παμπλέκης) Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: (1786) 2013 Σελίδες: 336 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο
Η έκδοση του έργου, “Απάντησις Ανωνύμου προς τους αυτού άφρονας κατηγόρους επονομασθείσα περί θεοκρατίας”, του Χριστοδούλου εξ Ακαρνανίας, του επονομαζομένου, από τους εχθρούς του ιδίως, Παμπλέκη, καθιστά προσιτή στην έρευνα της πνευματικής ιστορίας του νέου ελληνισμού την πιο τολμηρή κατάθεση θρησκευτικής κριτικής στη φιλολογία του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Το έργο, το όποιο τυπώθηκε αρχικά στη Λειψία το 1793, επέζησε σε ένα μόνο αντίτυπο στην Ελλάδα και παρέμεινε λανθάνον για περισσότερο από δύο αιώνες. Η εξαφάνισή του οφείλεται στις ιδέες του θρησκευτικού και πολιτικού ριζοσπαστισμού που το διαπνέουν και στον φόβο που προκαλούν οι ιδέες αυτές. Το κείμενο του Χριστόδουλου συνιστά μια ελληνική μαρτυρία της διάχυσης των θρησκευτικών ιδεών του Σπινόζα στην ευρωπαϊκή παιδεία, ενώ η ρητή διακήρυξη του ενστερνισμού των πολιτικών ιδεών του Βολταίρου και του Ρουσσώ εντάσσει τον συγγραφέα στην τροχιά του δημοκρατικού ριζοσπαστισμού της εποχής της Γαλλικής Επανάστασης.
Το κείμενο με την πολεμική του κατά των συμβατικών παραδοχών και ιδίως κατά των ιδιοτελών χρήσεων της θρησκείας και της χειραγώγησης των θρησκευτικών συναισθημάτων συνιστά ένα σπάνιο τεκμήριο ανεξάρτητης σκέψης αλλά συγχρόνως εικονογραφεί την τραγική υπαρξιακή υπόσταση, την οποία συχνά συνεπάγεται η διεκδίκηση της πνευματικής ελευθερίας.
Τί έγραψε ο Τύπος: Νίκος Μαυρέλλος 12/10/2014 Αυγή http://www.avgi.gr/article/4359918/i-epanodos-tis-thriskeias
Περιεχόμενα:
Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης, Στην περιφέρεια του ριζοσπαστικού Διαφωτισμού. Ο Χριστόδουλος ο εξ Ακαρνανίας και η μαρτυρία του
Παράδοση του κειμένου
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΕΤΕΡΟΦΘΑΛΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΤΟΥ ΕΞ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Τοις εντευξομένοις των αδελφών
Θαύμα γεγονός εν Λιτοχώρω κατά τους 1786
Ακολουθία ανόσιου Χριστοδούλου
Βίος ή ψόγος Χριστοδούλου ετεροφθάλμου
ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΥ ΑΦΡΟΝΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΣ ΕΠΟΝΟΜΑΣΘΕΙΣΑ ΠΕΡΙ ΘΕΟΚΡΑΤΙΑΣ
Αι της κατηγορίας υποθέσεις άπασαι ψευδείς
Προς τον αναγνώστην
Τάξις του εγχειριδίου
Προοίμιον
Περί της κατά φαντασίαν θεοκρατίας. Τις είναι ο αληθής άγιος
Άγιοι πρώτοι
Δεύτεροι σοφοί άγιοι
Θεοκρατία πρώτη
Θεοκρατία δευτέρα
Αγιότης των αγίων
Τις η αληθής κατηγορία
Νόμοι τούτων
Τις είναι η πίστις
Τις είναι ο θεός
Ορισμός του θεού
Ερμηνεία του ορισμού
Συνέπειαι
Ερμηνεία των λέξεων τώνδε
Συνέπεια
ΕΠΙΜΕΤΡΟ:
-Ο ΕΞΩΣΤΡΑΚΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΣΕΒΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΝΟΦΘΑΛΜΟΥ ΤΟΥ ΕΞ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΗΤΟΙ […]
ΦΡΙΚΤΟΝ ΣΥΝΟΔΙΚΟΝ
Προοίμιον προς τους ευσεβείς αναγνώστας
Επίγραμμα ιαμβικόν προς τους αναγιγνώσκοντας
Έτερον Ηρωελεγείον
Δακτυλοσπονδιακόν προς τον Μονόφθαλμον
Έτερον Ηρωελεγείον
Έτερον Ηρωελεγείον προς τους αυτού οπαδούς
Νεόφυτος Ελέω Θεού Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης
Δημήτριος Παναγιώτου ο Γοβδελάς Γαΐω τω Ελλογιμωτάτω
-ΤΩ ΓΑΛΗΝΟΤΑΤΩ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΟΤΑΤΩ ΜΕΓΑΛΩ ΓΑΙΔΑΡΩ, ΤΟΥ ΣΟΦΩΤΑΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΧΙΝΟΥΣΤΑΤΟΥ
ΜΠΕΡΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
Μάριος Μπέγζος, Η θρησκευτική κριτική της θρησκείας
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
Ανθολόγηση Δημήτρης Κοκόρης Αθήνα 2003 σελ.399 Δεύτερο Χέρι, Εξαιρετική Κατασταση
[…] Τα κείμενα για την ποίηση του Χριστιανόπουλου καλύπτουν χρονική περίοδο, η οποία κατά τι υπερβαίνει το ήμισυ ενός αιώνα (1950-2002). Ανεξαρτήτως των κειμένων που επιλέξαμε, ένα ποσοτικό συμπέρασμα είναι δυνατόν να σκιαγραφηθεί: Με την πάροδο του χρόνου ο ουσιαστικός κριτικός λόγος υποκαθίσταται από έναν επιφανειακότερο δημοσιογραφίζοντα λόγο. Αξιόλογα κριτικά και φιλολογικά κείμενα γράφονται και σήμερα· “επιδερμικές” προσεγγίσεις επιχειρούνταν και στη δεκαετία του 1950, αλλά -ως γνωστόν- οι εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Η σύνταξη ενός τόμου με κριτικά κείμενα, που αφορούν το έργο ενός ποιητή, υποβάλλει την αποδοχή του συγκεκριμένου έργου ως σημαντικού. Η υποκειμενική αίσθηση μάς κάνει να πιστεύουμε ότι ποιήματα σαν τη “Μαγδαληνή”, σαν τις “Τύψεις”, σαν το “Ενός λεπτού σιγή”, σαν τις “Μυγδαλιές” και το “Τέλος”, σαν “Το δάσος” και την “Αγκίδα”, σαν το “Πόρνοι και καταδόται […]” (ο κατάλογος μπορεί κατά πολύ να επιμηκυνθεί και με άλλους τίτλους ποιημάτων) δεν θα λείπουν από τις μελλοντικές ανθολογίες. Υπάρχουν όμως και δύο αντικειμενικότερες ενδείξεις για την αξία της ποί-
ησης του Χριστιανόπουλου:
α) Κέντριζε και κεντρίζει την προσοχή των κριτικών και των φιλολόγων, ενώ είχε και έχει -και σε καιρούς απαξίωσης του ποιητικού φαινομένου- αξιοσημείωτη αναγνωστική απήχηση,
β) Είναι προτιμότερο να αποφύγουμε τον δυσεξήγητο και πομπώδη όρο “σχολή”, αλλά οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η ποίηση του Χριστιανόπουλου έχει επηρεάσει αρκετούς ομοτέχνους του, τόσο συνομηλίκους του όσο και νεότερούς του.
Διατηρήθηκε η ορθογραφική μορφή των κειμένων και το τονικό σύστημα των συγγραφέων τους. Διορθώθηκαν μόνο τα προφανή τυπογραφικά σφάλματα.
Από Της Καταλύσεως Της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας Μέχρι Της Ελληνικής Εθνεγερσίας 1453-1821
Από τον σπουδαίο ιστορικό και ερευνητή Κων/νο Σάθα. Απαραίτητο σε κάθε βιβλιοθήκη.
Συγγραφέας: Κων/νος Σάθας Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: 2003 Σελίδες: 772 (17*24) Μαλακό Εξώφυλλο
Συγγραφέας: Κωνσταντίνος Σάθας | Εκδόσεις: Χιωτέλλη (Κουλτούρα) | Ημ.Έκδοσης: 1969 | Σελίδες: 338 (17*24) Μαλακό Εξώφυλλο
δώδεκα μελετήματα
Συγγραφέας: Θόδωρος Γραμματάς Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: 1987 Σελίδες: 212 (17*24) Μαλακό Εξώφυλλο
Κάποια από τα θέματα που αναλύονται στη μελέτη αυτή είναι: Αρκαδισμός, comedia dell’arte στο επτανησιακό θέατρο και λαϊκό επτανησιακό θέατρο, αστικό δράμα, γλωσσική και ιδεολογική αντιπαράθεση κοραισμού και φαναριωτισμού στο έργο <<Κορακίστικα>>, κοινωνικό και εργατικό δράμα, μαρξιστική σκέψη στο νεοελληνικό θέατρο, μια διαφορετική ερμηνεία της Τρισεύγενης του Παλαμά κ.α.
Συγγραφέας: Ιωσήφ Δε Κιγάλας | Εκδόσεις: Κουλτούρα | Ημ. Έκδοσης: 1846 (ανατύπωση 1978) | Σελίδες: 110 (12*17) Μαλακό Εξώφυλλο:
Σχεδίασμα κατόπτρου της νεοελληνικής λογοτεχνίας : ήτοι ονομαστικός κατάλογος των νεωτέρων Ελλήνων συγγραφέων και Μεταφραστών (δηλ. από του 1550 μέχρι τέλους του 1838) όπου σημειούνται και οι νεοελληνιστί συ γράψαντες αλλογενείς
Συγγραφέας: Παντελής Αργύρης Εκδόσεις: (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης: 2003 Σελίδες: 208(17*24) Μαλακό Εξώφυλλο
Για περισσότερο από 40 χρόνια στην αναζήτηση του καλού βιβλίου © 2016-2022 Βιβλιογνωσία