Παλαιοβιβλιοπωλείο - Εκδόσεις
  • Προβολή

Βλέπετε 1–18 από 30 αποτελέσματα

  • “Απάντησις Ανωνύμου προς τους αυτού Άφρονας Κατηγόρους Επονομασθείσα περί θεοκρατίας 17.50

    Συγγραφέας: Χριστόδουλος Εξ Ακαρνανίας (Παμπλέκης) Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: (1786) 2013 Σελίδες: 336 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο 

    Η έκδοση του έργου, “Απάντησις Ανωνύμου προς τους αυτού άφρονας κατηγόρους επονομασθείσα περί θεοκρατίας”, του Χριστοδούλου εξ Ακαρνανίας, του επονομαζομένου, από τους εχθρούς του ιδίως, Παμπλέκη, καθιστά προσιτή στην έρευνα της πνευματικής ιστορίας του νέου ελληνισμού την πιο τολμηρή κατάθεση θρησκευτικής κριτικής στη φιλολογία του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Το έργο, το όποιο τυπώθηκε αρχικά στη Λειψία το 1793, επέζησε σε ένα μόνο αντίτυπο στην Ελλάδα και παρέμεινε λανθάνον για περισσότερο από δύο αιώνες. Η εξαφάνισή του οφείλεται στις ιδέες του θρησκευτικού και πολιτικού ριζοσπαστισμού που το διαπνέουν και στον φόβο που προκαλούν οι ιδέες αυτές. Το κείμενο του Χριστόδουλου συνιστά μια ελληνική μαρτυρία της διάχυσης των θρησκευτικών ιδεών του Σπινόζα στην ευρωπαϊκή παιδεία, ενώ η ρητή διακήρυξη του ενστερνισμού των πολιτικών ιδεών του Βολταίρου και του Ρουσσώ εντάσσει τον συγγραφέα στην τροχιά του δημοκρατικού ριζοσπαστισμού της εποχής της Γαλλικής Επανάστασης.

    Το κείμενο με την πολεμική του κατά των συμβατικών παραδοχών και ιδίως κατά των ιδιοτελών χρήσεων της θρησκείας και της χειραγώγησης των θρησκευτικών συναισθημάτων συνιστά ένα σπάνιο τεκμήριο ανεξάρτητης σκέψης αλλά συγχρόνως εικονογραφεί την τραγική υπαρξιακή υπόσταση, την οποία συχνά συνεπάγεται η διεκδίκηση της πνευματικής ελευθερίας.

    Τί έγραψε ο Τύπος: Νίκος Μαυρέλλος 12/10/2014 Αυγή http://www.avgi.gr/article/4359918/i-epanodos-tis-thriskeias

    Περιεχόμενα:

    Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης, Στην περιφέρεια του ριζοσπαστικού Διαφωτισμού. Ο Χριστόδουλος ο εξ Ακαρνανίας και η μαρτυρία του
    Παράδοση του κειμένου
    ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΕΤΕΡΟΦΘΑΛΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΤΟΥ ΕΞ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
    Τοις εντευξομένοις των αδελφών
    Θαύμα γεγονός εν Λιτοχώρω κατά τους 1786
    Ακολουθία ανόσιου Χριστοδούλου
    Βίος ή ψόγος Χριστοδούλου ετεροφθάλμου
    ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΥ ΑΦΡΟΝΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΣ ΕΠΟΝΟΜΑΣΘΕΙΣΑ ΠΕΡΙ ΘΕΟΚΡΑΤΙΑΣ
    Αι της κατηγορίας υποθέσεις άπασαι ψευδείς
    Προς τον αναγνώστην
    Τάξις του εγχειριδίου
    Προοίμιον
    Περί της κατά φαντασίαν θεοκρατίας. Τις είναι ο αληθής άγιος
    Άγιοι πρώτοι
    Δεύτεροι σοφοί άγιοι
    Θεοκρατία πρώτη
    Θεοκρατία δευτέρα
    Αγιότης των αγίων
    Τις η αληθής κατηγορία
    Νόμοι τούτων
    Τις είναι η πίστις
    Τις είναι ο θεός
    Ορισμός του θεού
    Ερμηνεία του ορισμού
    Συνέπειαι
    Ερμηνεία των λέξεων τώνδε
    Συνέπεια
    ΕΠΙΜΕΤΡΟ:
    -Ο ΕΞΩΣΤΡΑΚΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΣΕΒΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΤΟΥ ΜΟΝΟΦΘΑΛΜΟΥ ΤΟΥ ΕΞ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΗΤΟΙ […]
    ΦΡΙΚΤΟΝ ΣΥΝΟΔΙΚΟΝ
    Προοίμιον προς τους ευσεβείς αναγνώστας
    Επίγραμμα ιαμβικόν προς τους αναγιγνώσκοντας
    Έτερον Ηρωελεγείον
    Δακτυλοσπονδιακόν προς τον Μονόφθαλμον
    Έτερον Ηρωελεγείον
    Έτερον Ηρωελεγείον προς τους αυτού οπαδούς
    Νεόφυτος Ελέω Θεού Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης
    Δημήτριος Παναγιώτου ο Γοβδελάς Γαΐω τω Ελλογιμωτάτω
    -ΤΩ ΓΑΛΗΝΟΤΑΤΩ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΟΤΑΤΩ ΜΕΓΑΛΩ ΓΑΙΔΑΡΩ, ΤΟΥ ΣΟΦΩΤΑΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΧΙΝΟΥΣΤΑΤΟΥ
    ΜΠΕΡΤΟΔΟΥΛΟΥ
    ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
    Μάριος Μπέγζος, Η θρησκευτική κριτική της θρησκείας
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ

    • Αλβανολογία και Ερασιτεχνισμός Αποκατάσταση Αρβανίτικων Κειμένων 10.00

      Συγγραφέας: Τίτος Π. Γιοχάλας Εκδόσεις: Κέντρο σπουδών ΝΑ. Ευρώπης (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης:   1988 Σελίδες: 84 (17*24)   Μαλακό Εξώφυλλο

      • Αντίλεκτα-Δοκιμιακά Σχεδιάσματα 10.00

        Συγγραφέας: Γιάννης Σφακιανάκης  Εκδόσεις: Ιδιωτική (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης: 1967 Σελίδες: 224 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

        • Αντιλήψεις για το Έργο και τη Διδασκαλία της Φιλοσοφίας κατά την Περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού 10.00

          Συγγραφέας: Mαρία Βενέτη Εκδόσεις: Ε.Κ.Π.Α. (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης: 2002 Σελίδες: 118 (17*24) Μαλακό Εξώφυλλο

          Στη μελέτη αυτή εξετάζεται το πώς διδασκόταν η φιλοσοφία στα σχολεία του υπόδουλου ελληνισμού.Η εργασία  χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο  και φιλοδοξεί να παρουσιάσει κυρίως το φιλοσοφικό υπόβαθρο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή προτάσεων που αφορούσαν τη διδασκαλία της φιλοσοφίας κατά την εν λόγω περίοδο.

          Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται η έννοια της φιλοσοφίας και η διδασκαλία της και στο δεύτερο παρουσιάζονται οι αντιλήψεις νεοελλήνων διαφωτιστών (Θ. Κορυδαλέας, Στ.Τζιγαράς, Β.Δαμοδός, Γ. Σουγδουρής, Δ.Καταρτζής κ.α) για τη φιλοσοφική μάθηση.

           

          • Απανθίσματα 5.50

             

            Συγγραφέας: Στέφανος Δημητριάδης Πρόλογος-Έρευνα: Λάμπρος Κωστακιώτης Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: 1977 Σελίδες: 50 (17*24) Μαλακό Εξώφυλλο

            Το πρώτο ελληνικό βιβλίο επιστημονικής φαντασίας

            Ο σκιαθίτης Στέφανος Δημητριάδης μπορεί ανεπιφύλακτα να χαρακτηριστεί σαν ο Έλληνας Ιούλιος Βερν. Σε τούτο το φυλλάδιο που τύπωσε στα 1797 διηγείται μια φανταστική ιστορία πως τάχα κοιμήθηκε 672 ή 700 χρόνια και όταν ξύπνησε βρήκε ένα κόσμο εντελώς αλλοιώτικο. Είδε τροχονόμους,σπίτια χωρίς κεραμίδια και με επίπεδη στέγη (…) Περιγράφει την εξέλιξη των όντων, τη χρήση του ηλεκτρισμού,το μαγνητόφωνο κ.α (…)

            Αν και στον τίτλο αναφέρεται πως ο Δημητριάδης μετάφρασε τα Απανθίσματα δεν είναι δύσκολο να διαπιστωθεί πως ο ίδιος ήταν ο συγγραφέας του φυλλαδίου αυτού, με τις τολμηρότατες για τη σκοταδιστική εκείνη εποχή ιδέες του κι ακόμα  φαίνεται ολοκάθαρα η προσπάθεια που καταβάλλει σε μερικά σημεία ώστε να φανεί αρεστός στο θρησκευτικό πνεύμα του καιρού του. Προφασίζεται,τέλος,  πως κάνει μετάφραση από κάποιο ξένο έργο, ίσως για να αποτραπεί πιθανή καταδίωξή του ή γελοιοποίησή του. (Από τον πρόλογο)

            • Βιογραφίες Ελλήνων Συγγραφέων των Αναγνωστικών Βιβλίων 5.00

              Συγγραφέας: Γιώργος Σακκάς Εκδόσεις: Μαίρης Πουντζά (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης: 1976 Σελίδες: 162 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

              Σύντομα βιογραφικά σημειώματα

              • Γλώσσα και Ιδεολογία στο Νεοελληνικο Διαφωτισμό 5.50

                Συγγραφέας: Θόδωρος Γραμματάς | Εκδόσεις: Κουλτούρα | Ημ. Έκδοσης: 1991 | Σελίδες: 92 (14*20) Μαλακό Εξώφυλλο

                ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

                Πρόλογος| I. Στοιχεία γλωσσικού και ιδεολογικού προοδευτισμού στο Βενιαμίν Λέσβιο| II. Κοραής και Φαναριώτες. Ιδεολογικές διαστάσεις μιας διαμάχης| III. Δυο Αντικοραϊκά κείμενα. Τα <<Κορακιστικά>> του Ιακ. Ρίζου Νερουλού και το <<Όνειρο>> του Αθ. Χριστόπουλου| IV. Ιδεολογικές συνιστώσες  στο προεπαναστατικό ελληνικό θέατρο | Ευρετήρια: Κύρια ονόματα, Τίτλοι Έργων| Βιβλιογραφία|


                • Γραμματική των Διαλέκτων της Ελληνικής Γλώσσης 9.50

                  Μετά Παραρτήματος Περί Ποσότητος Συλλαβών και των Συνηθέστερων Μετρών

                  Συγγραφέας: Ευάγγελος Κοφινιώτης Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: 2014  Σελίδες: 200 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                  Περιεχόμενα: Τοις αναγνώσταις| Πρόλογος | Ομηρική διάλεκτος | Ηροδότου διάλεκτος | Δωρική διάλεκτος | Αιολική διάλεκτος | Αττική διάλεκτος | Πίναξ διακριτικός των διαλέκτων | Παράρτημα – στοιχεία στιχουργίας | Στοιχεία μετρικής | Παράρτημα. Τεμάχια όλων των διαλέκτων|

                   

                  • Διαδρομές 9.50

                    Συγγραφέας: Ελένη Δημάκου | Εκδόσεις: Κουλτούρα | Ημ.Έκδοσης: 2012 | Σελίδες :280 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                    Οι “Διαδρομές” αυτές περιλαμβάνουν τα κείμενά μου που δημοσιεύτηκαν στην καθημερινή εφημερίδα της Ζακύνθου “ΕΡΜΗΣ”, από το καλοκαίρι του 2009 που άρχισε η συνεργασία μας, μέχρι σήμερα.
                    Πρόκειται για κείμενα, στα οποία αντλώ τα θέματά μου από την ελληνική και την παγκόσμια λογοτεχνία, την αρχαία ελληνική γραμματεία και μυθολογία, καθώς και από διάφορα φιλολογικά και κοινωνικά γεγονότα που κέντρισαν το ενδιαφέρον μου όλο αυτό το διάστημα.
                    Έτσι, μέσα από τις σελίδες των “Επιλογών”, του λογοτεχνικού – πολιτιστικού ένθετου του “ΕΡΜΗ”, είχα την ευκαιρία να αναφερθώ σε αγαπημένους μου ποιητές και συγγραφείς, σε λογοτεχνικά έργα που με γοήτευσαν, όπως επίσης και σε ενδιαφέροντα πολιτιστικά γεγονότα που έλαβαν χώρα εντός και εκτός συνόρων.
                    Θα ήθελα να εκφράσω τις ειλικρινείς ευχαριστίες μου στον Φίλιππο Συνετό και τον “ΕΡΜΗ” για τη φιλοξενία των “Διαδρομών” αυτών, οι οποίες σαν τελικό τους προορισμό έχουν πάντα την καρδιά των αναγνωστών. Ελένη Δημακάκου, Αθήνα, 2012. (Από την εισαγωγή)

                    Περιεχόμενα:Εισαγωγή \Η Πένα και το Ξίφος \Μια γραφή για τον Γιάννη Ρίτσο \Η γυναικεία Ποίηση στην Αρχαιότητα \Με το αίμα τση καρδίας \Ηχώ και Νάρκισσος \’Εντγκαρ Άλαν Πόε \Ο μύθος του Δον Ζουάν \Τα Επιγράμματα του Καλλίμαχου \Ο Πωλ Ελυάρ και η Ελληνική Αντίσταση \Το Τανγκό στη λίστα της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO \Λόρκα και Νταλί \Ποίηση και Μνήμη \Δον Κιχώτης και Σάντσο \Σας ασπάζομαι, Φαίδων \Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών \ Πάστερνακ και “Δόκτωρ Ζιβάγκο” \Τα αντίδοτα του έρωτα κατά τον Οβίδιο \Περικλής Γιαννόπουλος \Τα διαστημικά ταξίδια του Λουκιανού \Ο ανατρεπτικός ποιητικός λόγος του Μιχάλη Κατσαρού \Στροφάδες \Στην Κική Δημουλά το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας \Το Πάσχα στην ελληνική ποίηση \ Ωδή στο ρόδο \Μαρία Πολυδούρη \Μορφές ονείρου και φαντασίας \ Έρως και Ψυχή \ Ρεμβασμοί στις όχθες μιας “Λίμνης” \Η συνάντηση των θεών στους Δελφούς \Φιλεί το ίδιον κύμα \Αναζητώντας την Ουτοπία \Μια μπαλάντα: “La belle dame sans merci” \Ο Ungaretti μιλά για τον Καβάφη

                    Στο κοινόβιο του μοναχού μαζί \Οι Ραψωδίες του Ιονίου \Περί ‘Υβρεως \Οι νυχτερινοί δρόμοι του έρωτα και της τέχνης.\Πέτρος Αρετίνος \Σειρήνες \Η αντίσταση με νόμιμα μέσα \Καταψεύδου καλώς \Λέων Τολστόι \Imagine\Ευτυχισμένος που έκανε το ταξίδι του Οδυσσέα\”Άνθια, θυμούμαι, επέφτανε…” \Καβαλάρηδες στην καταιγίδα \Ο Δρόμος του Σταυρού \Η μυστική βοή των γεγονότων \Η απατηλή λάμψη της ματαιοδοξίας \Η ομηρική Ελένη: αθώα ή ένοχη; \Τενεσί Ουίλιαμς \Η Τύχη και ο Χρόνος \Αλφρέ ντε Μυσσέ \Όταν ο\Αλμπέρ Καμύ επισκέφθηκε στην Ελλάδα\Στοχασμοί ενός μεγάλου των ιταλικών γραμμάτων \Η επιθυμία του ζωγραφίζειν \”Ο αστήρ ον είδον εν τη ανατολή προήγεν αυτούς”.\Έρωτας και νοσταλγία με φόντο το Παρίσι

                    • Δώδεκα Διαλέξεις- Μιχαήλ Περάνθης 10.00

                      Συγγραφέας: Μιχαήλ Περάνθης

                      | Εκδόσεις: Χιωτέλλη(Κουλτούρα)  | Ημ.Έκδοσης: 1989 | Σελίδες: 402(13*17)   Μαλακό Εξώφυλλο

                      Δώδεκα Διαλέξεις σχετικά με:

                      Παπαδιαμάντη, Κρυστάλλη,Μητσάκη, μαβίλη, Χρηστομάνο. Τέλλο Άγρα, Γιωσέφ Ελιγιά, Ν.Σκουφα, Σχολεία της Σκλαβιάς, Ήπειρος, Ελληνική Γλώσσα, Ρομαντισμό.

                      • Εισαγωγή εις την Αρχαίαν Ελληνικήν Γλώσσαν 5.00

                        Δια την Γ’ Γυμνασίου-Συμφώνως τω αναλυτικώ προγραμματι

                        Συγγραφέας: Γρ.Γκιζέλης-Ελ.Θρουβαλά Γκιζέλη Εκδόσεις: Γρηγορόπουλος (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης:1966 Σελίδες: 148 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                        Έκαστον Κεφάλαιον Περιέχει: Κείμενον Σχόλια Γλωσσικήν Διδασκαλίαν Ασκήσεις

                        • Ελληνολάτραι Άγγλοι Ποιητές και Πεζογράφοι-Η Ζωή και το Έργο τους 9.00

                          Συγγραφέας: Δημήτρης Τουρνάκη Εκδόσεις: (Ιδιωτική) Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: 1974Σελίδες: 220 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                          Περιεχόμενα: Πρόλογος: Λόρδος Βύρων- Πέρσυ Μπύσση Σέλλευ -Σάμ Τζόνσον -Θώμας Ντε Κουίνσυ -Άλγκερνον Σουίνμπωρν- Γκίλμπερτ Μάρραιυ- Παροράματα- Βιβλιογραφία

                          • Ελλήνων Βιβλιογραφία 1800-1889 12.00

                            Συγγραφέας: Αντώνιος Μηλιαράκης | Εκδόσεις: Κουλτούρα | Ημ.Έκδοσης: 1981 | Σελίδες : 130 (17*24)  Μαλακό Εξώφυλλο

                            • Η <<Ηρωίς>> του Γεωργίου Αναξαγόρα Ναύτη 3.00

                              Επιμέλεια: Αικατερίνη Παριώτου Εκδόσεις: Ιδιωτική (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης: 1975 Σελίδες: 16 (17*24) Μαλακό Εξώφυλλο

                              Φιλολογικό δοκίμιο σχετικό με το ποίημα Ηρωίς  του Γ.Α. Ναύτη . Αναφέρεται στον πυρπολισμό του Οθωμανικού στόλου στο Νεόκαστρο

                               

                               

                              • Η Αμαρτία και η Λύτρωση στο Έργο του Νίκου Καββαδία 9.00

                                Συγγραφέας: Λεωνίδας Κοβάτσης | Εκδόσεις: Κουλτούρα | Ημ.Έκδοσης: 2010| Σελίδες :184 (12*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                                Υπάρχει μια καθαρότητα μέσα στο πάθος που το ιεροποιεί και που τη λέμε εγρήγορση ή καλύτερα οριακότητα. Αντίθετα, η αποχαύνωση καθιστά το πάθος μιαρό που σημαίνει χωρίς όρια. Αυτή την ανόρθωση – μεταμόρφωση του πάθους από μιαρό σε ιερό προσπαθεί να πραγματώσει ο «Μαραμπού» σε όλα τα ταξίδια του, ψάχνοντας να βρει το όριο, «το σταυρωτό του νότου αστέρι». Αυτό, το σταυρικό και συνάμα λυτρωτικό στοιχείο του πάθους σαν ένα έσχατο χωροχρονικό σημείο αυτογνωσίας, αναζητά ο ποιητής «μεσάνυχτα χίλια μίλια περ’ από τις Εβρίδες».
                                Προσεγγίζοντας (πάντοτε βιωματικά σαν ένας συνεπής ποιητής) αυτό το άσπιλο στοιχείο της ψυχής («το διάφεγγο βυθό και τ’ άγριο κύμα») οδηγείται σε μια διαρκή αυτοκατανόηση, σε ένα «διαρκή νόστο».
                                Γιατί η λύτρωση είναι δρόμος και αυτό που τελικά είμαστε είναι ταξίδι. (Από το οπισθόφυλλο).

                                • Η Ελληνική Ονοματολογία Ήτοι τα Ονόματα και Επίθετα Ημών από των Ομηρικών Χρόνων Μέχρι Αρχομένου του 21ου Αιώνος 12.00

                                  Ήτοι τα Ονόματα και Επίθετα Ημών από των Ομηρικών Χρόνων Μέχρι Αρχομένου του 21ου Αιώνος

                                  Συγγραφέας: Διονύσιος Μαρκόπουλος Εκδόσεις: Κουλτούρα Ημ.Έκδοσης: 2006 Σελίδες: 186 Διαστάσεις: 17*24 Μαλακό Εξώφυλλο

                                  • Η Κριτική Για το Λογοτεχνικό έργο του Γιάννη Γ.Σφακιανάκη -Και μια απόπειρα αυτοβιογράφησης 8.00

                                    Συγγραφέας: Γιάννης Σφακιανάκης Εκδόσεις: Βιβλιοπωλείον της Εστίας (Κουλτούρα) Ημ.Έκδοσης:  Σελίδες: 162 (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                                    Αυτοβιογραφικό Κείμενο ,Πλήρης Βιβλιογραφικός Κατάλογος και Κριτικές που Δημοσιεύτηκαν στον Τύπο Αλλά και με Μορφή  Προσωπικών Επιστολών, του σπουδαίου αλλά σχετικά άγνωστου Κρητικού Λογοτέχνη.

                                    • Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας (A και Β Τόμος) 16.00

                                      Συγγραφέας: Βάλτερ Κραντς (Walter Kranz) Εκδόσεις: Χιωτέλλη  Ημ.Έκδοσης: (1953) 2007  Σελίδες: 414 (256 κ 158) (14*21) Μαλακό Εξώφυλλο

                                      Κωδ. Εύδοξος: 4196 5190

                                      ΤΟΜΟΣ Α’
                                      Εισαγωγή
                                      Ι. Η αρχαϊκή εποχή
                                      Α. Ομηρικά χρόνια Β. Προχωρημένη αρχαϊκή εποχή||Ποίηση\Φιλοσοφία\Ιστορία
                                      ΙΙ. Η κλασική εποχή
                                      Τραγωδία\Κωμωδία\Ιστοριογραφία\Ρητορεία\Φιλοσοφία και φυσιογνωσία
                                      ΤΟΜΟΣ Β’
                                      III. Η μετακλασική εποχή
                                      Α. Ελληνιστικά χρόνια
                                      Δραματική ποίηση\Ύμνος, ελεγεία, επίγραμμα\Έπος\Ιστοριογραφία\Φιλοσοφία\Ειδικές επιστήμες
                                      Β. Μεταχριστιανική εποχή
                                      Ιστοριογραφία, γεωγραφία, φυσιογνωσία\Ρητορική και σοφιστική\Μυθιστόρημα, συλλογές μύθων και άλλων ειδών\Φιλοσοφία\Έμμετρος λόγος
                                      Παράρτημα: Λίγα για τον τρόπο που παραδόθηκε η ελληνική λογοτεχνία\Χρονολογικός πίνακας| Ευρετήριο

                                      Ένας που έχει την τύχη, όταν είναι άνοιξη στη Γερμανία, να περάσει τις Άλπεις τραβώντας κατά το Νοτιά, κι έπειτα να συνεχίσει το ταξίδι του με πλοίο προς τα νότια και τ’ ανατολικά, αυτός, όταν περάσει τον ισθμό της Κορίνθου, έχει την εντύπωση πως μπήκε σε καινούριο κόσμο: το πλοίο μου το αγκαλιάζει ένα φως που έτσι αγνό δεν είδε ποτέ του· όλες οι γραμμές των βουνών, των νησιών, που, όπως αρμενίζει, ξεπροβάλλουν και χάνονται, προχωρούν και αποτραβιούνται μπροστά στα μάτια του, έχουν μια κρυστάλλινη καθαρότητα· ο ουρανός και ο καθρέφτης του, το νερό, είναι γαλανά όπως είναι οι μενεξέδες και τα ζαφείρια· θερμή πνοή του αέρα γεμίζει την καρδιά με αινιγματική αναγάλλια και στη μνήμη έρχονται στίχοι του Ευριπίδη για την πατρίδα του: «ανάμεσ’ από λαμπρότατον αιθέρα πάντα πηγαίνουν απαλά». Οι ακρογιαλιές της Σαλαμίνας ξεπροβάλλουν από τη θάλασσα, σε νερά ιερά γίνεται το ταξίδι· πέρα κει λαμποκοπούν οι μαρμάρινοι ναοί της Ακρόπολης. Και όταν της ημέρας η λαμπρότητα τελειώνει μέσα σ’ ένα σύντομο μενεξεδένιο δειλινό, έρχεται «αμβρόσια νύχτα»: στο βαθυγάλαζο βελούδο του ουρανού σα να κρέμονται από πάνω μας σφαίρες από χρυσάφι -τόσο διάφανος είναι ο ουρανός- και το ασημένιο άρμα της Σελήνης αχτινοβολεί όπως δεν κάνει ποτέ στα μέρη του Βοριά.
                                      Το φως, έτσι το αισθάνθηκαν πολλοί Γερμανοί που ταξίδεψαν στην Ελλάδα, είναι η δυνατότερη εντύπωση σ’ αυτό τον τόπο. Η Ελλάδα είναι η χώρα της μορφής. Και τα βουνά που τη διασχίζουν προς όλες τις πλευρές, που κυριολεκτικά τη σκεπάζουν, ανεβαίνοντας συχνά σε μεγάλα, σε Άλπεια ύψη, μόνο που ο ήλιος δεν ανέχεται στις κορυφές τους το χιόνι τόσο πολύν καιρό, δείχνουν σήμερα τις μορφές αυτές ακόμα πιο κοφτερές και πιο σκληρές απ’ ό,τι ήταν στην αρχαιότητα· γιατί τώρα πολύ λείπει το δάσος, καταστρεμμένο από την αδιαφορία και την παραμέληση πολλών αιώνων. Μόνο σε λίγες περιοχές, όπως π.χ. στην ορεινή Λοκρίδα και στη Θεσσαλία, παίρνουμε ακόμα μια ιδέα για το αρχαίο δάσος, όπως το ξέρει η ομηρική ποίηση. […]
                                      Αλλά μια ιστορία της λογοτεχνίας είναι υποχρεωμένη να σωπαίνει για τους καιρούς εκείνους, γιατί κι οι ίδιοι οι φορείς αυτού του πολιτισμού είναι σιωπηλοί. Κανενός είδους γραπτά τους μνημεία δεν μπορούμε ν’ αποδείξουμε με βεβαιότητα: τις πιο παλιές ελληνικές λέξεις μας τις δείχνει ένα γεωμετρικά ιστορισμένο αγγείο από τα πρώτα πενήντα χρόνια του 8ου αιώνα! Αλλιώς είναι τα πράγματα στην Κρήτη, το σπουδαίο αυτό βασίλειο της τρίτης και της δεύτερης χιλιετηρίδας, όπου μας πηγαίνει σήμερα το πλοίο από την Αθήνα, όπως πήγε κάποτε το βασιλόπουλο το Θησέα. Εδώ βλέπεις τα παλάτια, τα εντελώς διαφορετικά από τις μυκηναϊκής εποχής ακροπόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας, παλάτια που διαπλατώνονται πέρα κατά τη θάλασσα, με αναρίθμητες αίθουσες, με δώματα και σκάλες, βρίσκεις όμως και στο Μουσείο του Ηρακλείου, ανάμεσα στα καλλιτεχνικά τεκμήρια ενός πάρα πολύ εξελιγμένου, όχι σπάνια μάλιστα και εκλεπτυσμένου πολιτισμού, και άφθονους πίνακες με ψηφία παλαιοκρητικής γραφής. Η γλώσσα τους όμως είναι ακόμα βουβή, πραγματική ερμηνεία δεν κατορθώθηκε ακόμα ως σήμερα. Τι θα έχουν να μας πουν για την ιστορία εκείνων των χιλιετηρίδων, για τη φυλετική υπόσταση του λαού αυτού και τις σχέσεις του με τους γύρω λαούς, όταν η επιστήμη ζωντανέψει τη φωνή τους!
                                      Και όμως τις εποχές για τις οποίες μιλούμε εδώ τις ξέρουμε και από τη λογοτεχνία: κάτι μένει απ’ αυτές μέσα στον καθρέφτη του έπους. Πολύ πιο πιστά και πιο πλούσια από όπως εικονίζουν τους παλιούς γερμανικούς καιρούς τα τραγούδια της Έδας και το μεσαιωνικό γερμανικό έπος μιλεί για την ελληνική προϊστορία ο Όμηρος. (Από την εισαγωγή της έκδοσης)

                                       

                                      Κατηγορίες

                                      Καλάθι

                                      Καλάθι